Milo er diagnosticeret med infantil autisme
Hans udfordringer ligger primært inden for det kommunikative område, sociale interaktioner og visse aspekter af den sensoriske bearbejdning. Han har svært ved at forstå og bruge sprog på samme måde som andre børn på hans alder, hvilket påvirker hans evne til at udtrykke sine behov og forstå, hvad der bliver sagt til ham.
Socialt har Milo svært ved at navigere i samspil med andre. Han kan have svært ved at aflæse kropssprog, ansigtsudtryk og de uskrevne, neurotypiske regler, der gælder i sociale situationer. Dette betyder, at vi som forældre ofte skal guide ham meget tæt, når han interagerer med andre.
På det sensoriske område oplever Milo også udfordringer. Han kan være meget følsom over for bestemte sensoriske indtryk, hvilket nogle gange kan overvælde ham og føre til nedsmeltninger.
Det er gennem hjemmetræningen, at vi forsøger at støtte Milo i at udvikle færdigheder inden for disse områder – med en tilgang, der er tilpasset 100% efter hans behov og potentialer.
Dagpleje var for overvældende
Inden vi begyndte hjemmetræningen med Milo, var han i dagpleje, men vi kunne tydeligt mærke, at det var overvældende for ham. Selvom Milo “talte for to,” havde han svært ved at rumme det sociale og de mange indtryk. Hans måde at håndtere overbelastningen på var ved at sove meget, når han var afsted – det var hans måde at skærme sig selv fra alle de sensoriske og sociale input, som han ikke kunne bearbejde.
Heldigvis havde vi bemærket Milos autistiske træk, da han var helt lille, og han blev derfor udredt, da han var 2 år og tre måneder gammel. Det gjorde, at vi kunne sætte ind med den rette støtte fra en tidlig alder. Af samme grund valgte jeg at sige mit job op som specialpædagog i en specialbørnehave. Vores oprindelige tanke var, at Milo selvfølgelig skulle gå i selvsamme børnehave, da det virkede som den bedste løsning for ham. På det tidspunkt havde jeg ikke rigtig kendskab til hjemmetræning som en mulighed.
Da det blev klart for os, at kommunen mente, at Milo sagtens kunne klare en almen børnehave, følte vi dog, at det var nødvendigt at tage sagen i egen hånd. Vi vidste, at Milo havde brug for en langt mere struktureret og individuel tilgang for at trives, og derfor besluttede vi at søge om hjemmetræning i stedet. Efter en lang og desværre krævende ansøgningsproces på 10 måneder fik vi endelig godkendt hjemmetræningen, og det har uden tvivl været det helt rigtige valg for Milo og vores familie.
Familien
Vores familie består af mig, Lotte, min mand Dzeno, vores søn Milo på 4,5 år og hans lillebror Hugo på tre år. Min mand arbejder til dagligt som elektriker, men er en stor støtte til hjemmetræningen, når han er hjemme. Jeg er uddannet specialpædagog, hvilket giver mig en stærk faglig baggrund i forhold til at forstå og støtte Milo i hans udvikling. Da vi har valgt at hjemmetræne Milo på fuldtid, betyder det også, at jeg er på fuld tabt arbejdsfortjeneste.
Træningsmetode
Vi træner med Børnespecialisterne og anvender en tilgang kaldet hverdagsrehabilitering. Denne metode fokuserer på at integrere træningen i Milos daglige liv og rutiner, så læring og udvikling sker naturligt gennem hverdagsaktiviteter. Vi arbejder systematisk med at støtte Milo i at mestre de færdigheder, han har brug for i sit liv, med fokus på at skabe trygge og forudsigelige rammer.
Metoden retter sig mod at styrke Milos kommunikation, sociale interaktioner og sensoriske bearbejdning.
100% i trivsel efter opstart af hjemmetræning
Efter vi startede med hjemmetræning, har Milo oplevet store forbedringer, og han trives nu 100%. En af de største fordele ved hjemmetræning er, at jeg kan energiberegne hans dagsform og vide præcis, hvornår han har brug for pauser. Denne fleksibilitet gør, at vi kan tilpasse hans dag efter hans behov, hvilket har skabt en meget mere harmonisk og forudsigelig hverdag for ham.
Selvom Milo stadig betegnes som nonverbal, ser vi tegn på udvikling. Han er begyndt at gentage mange ord, og vi bruger også tegn til tale for at støtte hans kommunikation. Jeg har en stærk tro på, at hans sprog snart vil begynde at komme mere og mere frem, og de små fremskridt, vi ser nu, er meget opmuntrende. Hans evne til at forstå og bruge visuelle hjælpemidler er også blevet stærkere, og han begynder langsomt at interagere mere med sin lillebror Hugo, hvilket er en stor sejr for os.
Milo er blevet mere selvstændig i forhold til at forstå og følge rutiner, og hans stressniveau er faldet markant. Han virker mere tilpas og oplever færre frustrationer, fordi vi kan tilpasse alt efter hans unikke behov.
Når et barn trives, er der plads til udvikling, og det er præcis det, vi ser hos Milo. Han er i stand til at være sig selv, hvilket giver ham mulighed for at blomstre i sit eget tempo.
Når et barn trives, er der plads til udvikling, og det er præcis det, vi ser hos Milo. Han er i stand til at være sig selv, hvilket giver ham mulighed for at blomstre i sit eget tempo.
Følg Lotte på Instagram: @plads_til_neurodiversitet
Hjemmetræningen har haft en utrolig positiv indvirkning på Milos trivsel
Før hjemmetræningen var Milo ofte overvældet af indtryk og krav fra omverdenen, hvilket resulterede i, at han trak sig ind i sig selv og brugte meget af sin energi på at skærme sig. Han havde svært ved at finde ro og oplevede hyppigt frustrationer, fordi han ikke kunne navigere i de krav, der blev stillet til ham i dagplejen og andre sociale sammenhænge.
Med hjemmetræningen har vi kunnet skræddersy hans hverdag på en måde, der passer perfekt til hans behov. Vi kan tilpasse aktiviteterne, så de passer til hans energiniveau og dagsform, og han har fået et mere forudsigeligt og trygt miljø. Det betyder, at Milo nu oplever langt mindre stress. Han er blevet mere rolig og harmonisk.
Denne ro har også åbnet døren for, at han kan udforske og lære i sit eget tempo. Vi ser nu en øget nysgerrighed og lyst til at engagere sig, både med os og med sin lillebror, som vi ikke har set før. Fordi han trives, er der plads til udvikling – både i forhold til sproget, hans sociale interaktioner og hans selvstændighed. Hjemmetræningen har givet ham en følelse af kontrol og tryghed, som er helt afgørende for hans trivsel og udvikling.
At kunne være fuldt til stede i hans liv og støtte hans udvikling på en måde, der fungerer for ham, har været en dyb tilfredsstillelse og en stor kilde til glæde for mig. Det har givet mig en følelse af formål og tilknytning, som jeg værdsætter utroligt meget.
En typisk hjemmetræningsdag
Dagen begynder kl. 05.30, når vækkeuret ringer. Milo øver sig i at sige farvel og vinke til sin lillebror Hugo og sin far som en del af hans sociale færdighedstræning. Efter morgenens start får Milo lidt tid til at vågne ordentligt op. Ofte vælger han at hoppe lidt under dynen igen med sin iPad.
Kl. 07.00 spiser vi morgenmad. Selve morgenmaden er også træning. Milo hjælper med at skære sit brød ud og skal selv tage marmelade på. Det har krævet enormt meget at nå hertil, hvor han kan det.
Efter morgenmaden går vi på badeværelset. Her arbejder vi på at børste tænder, gå på toilet (hvor vi arbejder på at gøre det til en rutine), og tage tøj på. Denne rutine hjælper med at styrke Milos selvstændighed og motoriske færdigheder.
Kl. 08.00 er det tid til at arbejde med de mål, vi har tilrettelagt sammen med Børnespecialisterne. Denne tid er dedikeret til målrettet træning, som er en central del af Milos dag.
Kl. 09.00 går vi en tur i klapvognen. Turen kan inkludere et besøg på legepladsen, som giver Milo mulighed for at arbejde på sociale, motoriske og kommunikative færdigheder. Vi bruger også tid på at handle, hvilket giver Milo en chance for at øve sociale og kommunikative færdigheder i en praktisk kontekst.
Kl. 10.00 fortsætter vi med aktiviteter, der er relateret til de mål, vi har sat med Børnespecialisterne. Disse aktiviteter er designet til at støtte Milos udvikling og fremgang.
Kl. 11.00 er det tid til frokost. Under måltidet øver Milo sig i at bruge sit talebræt til at bede om mere mad og signalere, når han er færdig, hvilket understøtter hans kommunikative færdigheder.
Efter frokost, kl. 12.00, fortsætter vi med yderligere aktiviteter i forbindelse med vores mål hos Børnespecialisterne. Denne tid er vigtig for at sikre kontinuitet i Milos træning og udvikling.
Kl. 15.00 henter vi Hugo, hvilket giver Milo mulighed for at træne sociale kompetencer gennem interaktionen med sin bror og de andre børn i børnehaven. Når vi er hjemme igen, er det tid til leg med Hugo, hvor vi fokuserer på relationel leg og spejling, hvilket styrker deres bånd og Milos sociale færdigheder.
Vi spiser aftensmad kl. 17.00, og under måltidet fortsætter vi med at bruge talebrættet for at øve kommunikationen om at bede om mere mad og sige, når han er færdig.
Dagen afsluttes kl. 18.30, når drengene puttes.