Hverdagsrehabilitering som træningsmetode
Børnespecialisterne giver jer et effektivt hjemmetræningstilbud, som bygger på hele familiens livskvalitet, hvor selve træningen bygges ind i dagligdagens almindelige aktiviteter og i motiverende lege.
Sponsor af Hjernebarnet
Hvad er hverdagsrehabilitering
Hverdagsrehabilitering betyder, at træningen bygges ind i dagligdagens almindelige aktiviteter og i barnets naturlige leg, så træningen bliver usynlig for barnet.
Træningen foregår derfor ikke i opstillede træningssituationer, men i de situationer hvor barnet naturligt er i forvejen. Eksempelvis kan der lægges meget træning ind, når barnet alligevel bliver skiftet på puslebordet. Det giver mulighed for rigtig mange naturlige gentagelser dagligt.
BørneSpecialisternes Hjemmetræning er for alle børn med vanskeligheder
Det er ikke diagnoserettet, da grundtanken er, at jeres barn ikke skal passe ind i vores kasse, men vores koncept skal passe ind i jeres hverdag. Børnene har typisk følgende diagnoser
BørneSpecialisternes styrke er, at vi tilsammen har mange kompetencer og derfor favner en bred børnegruppe. Vi samarbejder desuden med specialister indenfor forskellige områder i ind- og udland.
Vi bruger vores faglige kompetencer konstruktivt og har løbende faglige supervisioner, så vi sikrer flere faglige vinkler på samme sag.
Vores vision med jeres træning er:
Der vil være et tæt samarbejde og dialog imellem jer og BørneSpecialisterne, således at I til hver en tid føler jer hjulpet og støttet i træningen.
I får individuelt tilrettelagt undervisning i træningsmetoderne og grundlæggende viden om baggrunden for konkrete metoder. Vi ønsker at give jer så meget viden og ballast som muligt, så I opnår et godt udgangspunkt for at udføre den daglige træning og lave tilpasninger undervejs.
Træningen er inddelt i 3 måneders moduler, hvor vi altid starter modulerne med en “Indledning af træningsforløbet” og slutter med en “Revurdering af træningsforløbet”. Hver periode kan have sit særlige fokus ift. jeres barn aktuelle udvikling.
Specifikt træningsprogram – til jer der træner efter andre metoder
BørneSpecialisterne tilbyder også at udarbejde specifikke træningsprogrammer som supplement til jeres anden træning. Indhold i et specifikt træningsprogram kan være:
Sansebearbejdning
F.eks. børn der:
- Ikke kan tolerere at gå på bare tæer eller blive berørt på kroppen
- Har svært ved at koncentrerer sig
- Har svært ved at sove eller finde ro
- Let afledes og flakker rundt
- Ikke mærker så meget som andre børn
- Er meget stille lukket inde i sig selv
Mundmotorik og spisning
F.eks. børn der:
- Har svært ved at spise og bearbejde mad
- Savler meget
- Har svært ved at udtale ord
- Er meget sensitiv i munden og måske kaster meget op
- Har svært ved at drikke
- Har svært ved at spise flere konsistenser
- Ikke tygger sin mad
Grov- og finmotorik
F.eks. børn der:
- Ikke er alderssvarende udviklet
- Ikke bruger begge hænder lige meget
- Har en slap eller spastisk arm
- Ikke selv kan tage tøj af og på
- Er klodsede eller motorisk usikre
- Ikke kan trille/rulle
- Har svært ved at sidde selv
Teoretisk fundament
Ny viden viser entydigt, at talrige ugentlige repetitioner som indarbejdes i hverdagsaktiviteter giver den største effekt, fordi motivationen for både barn og forældre opretholdes i en meningsfuld dagligdag. Hverdagsrehabilitering bygger på de daglige gøremål, som har betydning for den enkelte familie, og derfor indarbejdes træningen, så den bliver en naturlig del af familielivet.
Hjernens funktion
Træning
Hjernen er vores mest komplekse organ, den er uhyre plastisk og rummer utallige kombinations- og udviklingsmuligheder. Når vi skal udvikle hjernen – lære noget nyt – er der mange dele af hjernen, der på samme tid skal snakke sammen. Derfor er det heller ikke relevant at se på enkelte centre og funktioner i hjernen. Vi skal have det hele til at fungere sammen, da enkeltdele ikke kan fungere uden hinanden. Vi kan derfor ikke kun tale om motorik eller kognition, da den ene funktion er afhængig af den anden. F.eks. er det lettere og sjovere at lære at gå (motorik), hvis man ved hvor man går hen (kognition).
Hjernens neuroplasticitet, dvs. dens evne til at ændres og udvikles på baggrund af træning, erfaring og læring, effektiviseres ved individuel intensiv træning, fordi vi har mulighed for at graduere træningen i forhold til hastighed og præcision. Tilføjer vi træningen sensorisk aktivering ved aktiv medvirken, opnås der langt større effekt og tilmed øger vi opmærksomheden og engagementet i træningen. Hjernens neuroplasticitet er derfor aktivitetsafhængig, fordi jo flere gange impulserne i hjernen aktiveres og dermed bruges, jo bedre og mere effektive bliver de.
Vi arbejder ud fra danske anerkendte metoder med højst mulig grad af evidens. Metoderne kan være neuropædagogiske og psykologiske metoder, kommunikationsteorier, somatiske og sansemotoriske koncepter, alt efter hvilke problemstillinger, der arbejdes med.
Hvert forløb udgør et individuelt tilpasset forløb for at sikre tydelige mål, effektmåling og dokumentation.